Man kan, hvis man vil

Bandet Kantodont vandt dysten ”Efter skoletid” – en musikdyst for gymnasier. Ifølge bandet kan man godt få lektierne og lysten til musik til at gå op i en højere enhed.

Fem af bandets seks medlemmer er mødt op i Eventyrhaven midt i Odense for at fortælle om deltagelsen i ”Efter skoletid” og om at forene passionen for musik med gymnasiet.

Alle i bandet er enige om, at det var fedt at deltage i musikdysten, der løb af stablen under den netop overståede H. C. Andersen festival. Selvom man repræsenterede et gymnasium, og de fleste i publikum kom for at heppe på deres egne, så var der et fællesskab på tværs af de deltagende bands. Kantodonts bandmedlemmer kommer i øvrigt selv fra både Tornbjerg Gymnasium, Odense Katedralskole, Vestfyns Gymnasium og Teknisk Gymnasium. De repræsenterede Tornbjerg Gymnasium i konkurrencen.

– Vi havde det alle sådan, at det var sjovt at høre de andres musik til konkurrencen. Man respekterede deres måde at spille musik på og synge på. Og så var der meget forskellig musik – der var både heavy, glad musik og meget andet, forklarer Kathrine Bjørg Møller, som er sangstemmen i Kantodont.

Bandet endte med at løbe af med sejren. Faktisk havde bandet deres debutoptræden så sent som i april måned, og få måneder senere stod de på scenen foran både publikum og en jury.

– Det er jo fedt at få en positiv respons, når vi er ude at spille. Nu har vi oven i købet fået af vide af fagpersoner, at det er noget fed musik. Det gør da én helt vildt glad, udbryder Søren ”Franne” Frandsen, der klimprer på klaveret i bandet.

Bjørn Skjøtte Gaasvig, guitarist i Kantodont, havde slet ikke forventet, at bandet ville blive valgt som vinder af konkurrencen.

– Jeg tror ikke rigtig, vi havde regnet med det. Vi er meget anderledes i forhold til de andre bands. Dommerne vurderede på noget lidt skævt og lidt skørt, og det er vi i hvert fald, men de andre bands var bare rigtig gode. Jeg havde ikke forventet det, så jeg blev rigtig overrasket.

Musik og skole kan godt forenes
Hvordan får man lige gymnasiets lektie- og afleveringsmængde til at gå hånd i hånd med en brændende lyst til at dyrke musikkens univers? Ifølge Kantodont kan det godt lade sig gøre, og faktisk er der gode muligheder i løbet af gymnasietiden.

– Jeg synes, det hænger meget godt sammen. Selvfølgelig kan det være svært, hvis det skal hænge sammen med arbejde, lektier og sådan noget. Men det er rart at have noget, der har ens interesse, ved siden af gymnasiet, fortæller Kathrine.

Det har også en stor betydning, at man på gymnasiet har mulighed for at bruge nogle skoletimer på sin passion.

– Umiddelbart forenes skole og musik jo gennem noget undervisning. I tre (Bjørn, Christian og Kathrine red.) har jo haft det på valgfag sammen. Det er jo en af de måder, I stiftede bekendtskab med hinanden på, uddyber Søren.

Ikke kun i musiktimerne men også efter skoletid har flere af bandmedlemmerne spillet løs og lært hinanden bedre at kende til samspil, som skolen har lagt lokaler til.

– Det er noget af det, jeg har gået og set frem til i løbet af ugen. Sådan et band bestående af flere elever fra skolen, det gik jeg og glædede mig lidt til. Det var jo meget sjovt også at få snakket med folk fra andre klasser og årgange, fortæller Bjørn.

Et pusterum og fællesskab
Når man mødes udenfor klasselokalerne og bruger energien på et fælles projekt, så giver det noget andet, end når man sidder og knokler med en aflevering.

– Det er jo fedt at arbejde sammen med folk om noget, hvor man har et reelt engagement i det. Med det her musik, så interesserer vi os jo alle sammen for det, slår hovederne sammen, og ser på hvordan vi kan få det til at fungere, siger Søren.

For flere af bandmedlemmerne er musikken også et pusterum, hvor de andre skolesager kan lægges lidt væk. Gennem musikken får de genopladet batterierne.

– Det giver en oplevelse, man ikke normalt får ved bare at sidde til undervisningen i skoletimerne, forklarer Theis Rasmussen, der banker løs på trommerne i bandet.

– Det er jo et fællesskab. Det er en kreativ aktivitet, og det kan man tage med sig i andre ting i sin hverdag, følger Søren trop.

Inspiration og at mødes på tværs
Selvom de seks bands til ”Efter skoletid” repræsenterede de enkelte gymnasier, så er en fremtid med flere aktiviteter på tværs en god idé.

– Jeg tror, det er rigtig sundt at komme til at møde nogle andre end kun folk fra ens egen skole. Vi går jo alle sammen på gymnasiet her i Odense, og det har vi jo alle sammen til fælles. Jeg tror, det er sundt at komme lidt ud, griner Kathrine.

Alle i bandet er enige om, at hvis man har lysten til musik, så skal man kaste sig ud i det. Et arrangement som ”Efter skoletid” kan i hvert fald anbefales.

– Det er måske en god ting at tage med, at man får muligheden for at blive inspireret, når man deltager i sådan et arrangement. Både som deltager og lytter, siger Søren.

– Det kan måske også inspirere andre til at gøre det samme. Hvis man interesserer sig for musik og gerne vil spille sammen med nogle andre, så skal man bare gøre det. Selvom der er andre ting, der skal passes, så kan man godt, hvis man vil, afslutter Kathrine.

Kantodont består af: Bjørn Skjøtte Gaasvig, Theis Rasmussen, Christian Aaen, Søren “Franne” Frandsen, Frederik Tiedemann (her i papirform) og Kathrine Bjørg Møller

At dyrke musik og at gå i gymnasiet kan godt forenes. Læs interviewet med Kantodont, hvor bandet fortæller om musikken som pusterum, fællesskabet og musikmulighederne som gymnasieelev.