Eventet, som er målrettet ungdomsuddannelserne, byder på kreativ byggeworkshop, hvor kreativiteten udfoldes både teknologisk og med maling og pensler. Eleverne maler i grupper et maleri med afsæt i et af H. C. Andersens eventyr. Ved hjælp af robotteknologi levendegøres dette, så teknologien bevæger dele af billedet. Der skabes således elektronisk kunst ved hjælp af robotteknologi, hvorved teknologiens magi udfolder sig i interaktive H.C. Andersen-kunstværker.
Eventyr og teknologi smelter sammen til en enhed, hvor der både arbejdes med eventyrets udtryk og teknologiens muligheder for at understøtte og forstærke dette. Eleverne arbejder både med deres litterære forståelse og teknologiske færdigheder.
Efter en indledende introduktion vil studerende fra UCLs it- og automationsteknolog-uddannelser facilitere, sparre og udfordre eleverne, så de idéer, der arbejdes med, er skaleret til deltagernes niveau. Derefter følger den produktive fase, hvor idéerne omsættes til virkelighed.
Dagen afsluttes med, at gruppernes færdige produkter udstilles på UCL, og eleverne præsenterer dem. Udstillingen kan besøges t.o.m. 26. august på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Arrangementet er en del af H.C. Andersens Festivals.